خط تولید کاتالیست یورو 5 ایران‌خودرو افتتاح شد؛

«جهان صنعت»- به دنبال ارتقای سطح مطلوبیت صنعتی و زیست‌محیطی و همچنین کمک به کاهش آلودگی هوا، گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، یکی از دستاوردهای فناورانه خود را در صنعت خودرو ارائه کرد. این گروه صنعتی توانست در این سال نسبت به راه‌اندازی خط تولید کاتالیست در سطح یورو ۵ اقدام کند که با تحقق این امر، ایران به باشگاه تولیدکنندگان کاتالیست خودرو پیوست‌. این در حالی است که علاوه بر کمک به کاهش مخاطرات در حوزه محیط‌زیست، کارآفرینی در حوزه‌های اقتصادی جدید نیز یکی از دستاوردهای این مجموعه قلمداد می‌شود که در پی آن، گروه صنعتی ایران‌خودرو با راه‌اندازی خط تولید کاتالیست توانسته به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم فرصت شغلی مناسبی ایجاد کند. ضمن اینکه تولید این محصول در کشورمان فرصت دستیابی به بازارهای صادراتی کشورهای ترکیه، عراق و کشورهای مشترک‌المنافع را ایجاد می‌کند.
بر همین اساس مدیرعامل ایران‌خودرو در مراسم افتتاح خط تولید کاتالیست یورو۵ در شهرک صنعتی محمود‌آباد که با حضور محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، صادقی استاندار قم، نمایندگان مردم قم در مجلس و جمعی دیگر از مسوولان برگزار شد، با تاکید بر اینکه باید برای درآمدزایی به تولید اتکا داشته باشیم تا نیاز به پول حاصل از فروش نفت کم شود، گفت: برای جذب سرمایه باید مسیر سرمایه‌‌گذاری شیب حداقلی داشته باشد که سرمایه‌‌گذار هرچه راحت‌تر بتواند سرمایه‌‌گذاری کند. نباید گران‌‌ترین زمین و گران‌ترین انرژی در اختیار واحدهای صنعتی قرار گیرد.
داخلی‌سازی 70 درصدی محصولات پژو
هاشم یکه‌زارع اظهار کرد: قرارداد ایران‌خودرو و پژو یکی از بهترین قراردادهای پسابرجامی به شمار می‌رود. ما در قرارداد با طرف خارجی بر چند اصل مهم پافشاری کردیم؛ نخست اینکه تولید محصولات پژو باید با داخلی‌سازی ٧٠ درصدی در ایران انجام شود. این اقدام در جهت کمک به صنعت قطعه‌سازی انجام شده و در تفاهمی که با پژو داشتیم، حضور قطعه‌سازان ایرانی در بازار پژو در الجزایر میسر شود.


پژو 301 سال آینده عرضه می‌شود
وی افزود: در حال حاضر پژو ٢٠٠٨ در داخل کشور تولید می‌شود و ٣٠١ سال آینده وارد چرخه خواهد شد. ٣٠١ اولین خودرویی خواهد بود که تولید آن با داخلی‌سازی ۵٠ درصد آغاز خواهد شد.
به گفته یکه‌زارع، تولید کاتالیست در قم با همت مونسان به بهره‌برداری رسیده و در آینده سرمایه‌‌گذاری‌های دیگری در قطعه‌سازی نیز در قم انجام می‌شود.وی ‌در ادامه صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که‌ هر سرمایه‌‌گذاری که بخواهد وارد صنعت قطعه‌سازی شود، ایران‌خودرو از آن حمایت می‌کند.یکه‌زارع ادامه داد: ایران‌خودرو تضمین می‌کند که تا پنج سال مشتری قطعاتش باشد و آن را حمایت کند.همچنین در ادامه معاون وزیر صنعت از اختصاص ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی به بخش صنعت خبر داد و گفت: تا انتهای شهریورما‌ه، رشد بخش صنعت 6/4 درصد بوده است.
اختصاص ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی به بخش صنعت و معدن
محسن صالحی‌نیا اظهار کرد: امسال ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی به بخش صنعت اختصاص یافته است. از این میزان منابع بانکی اختصاص‌یافته ۶۵ تا ۶۷ درصد آن مربوط به استمهال و تجدید تسهیلات قبلی و ۳۷ تا ۴۰ درصد آن تسهیلات جدید است.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از ابتدای امسال ۱۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی برای واحدهای صنعتی کوچک و متوسط اختصاص یافته، افزود: در سال‌جاری برای نوسازی پنج هزار واحد تولیدی مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده. ضمن اینکه در سال‌جاری برای اجرای طرح توسعه‌ای بیش از ۶۰۰۰ واحد صنعتی برنامه‌ریزی شده که تاکنون طرح‌های توسعه‌ای ۴۴۰۰ واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده و مابقی نیز تا پایان سال افتتاح خواهد شد.
به گفته صالحی‌نیا، تا انتهای شهریورماه رشد بخش صنعت برابر با 6/4 درصد بوده است که امیدواریم این میزان تا پایان سال به شش درصد برسد؛ در این میان رشد بخش صنعت نشان می‌دهد اگرچه در این بخش دارای مشکلاتی هستیم اما در کل واحدهای صنعتی در مسیر درستی در حال حرکت هستند.
وی اظهار داشت: زنجیره تامین مواد اولیه واحدهای بزرگ صنعتی باید از سوی شرکت‌های کوچک و متوسط بخش خصوصی، شکل بگیرد. در همین رابطه به دنبال تامین مناسب نقدینگی برای واحدهای صنعتی کوچک و متوسط هستیم.
همچنین مهدی صادقی، استاندار قم در سخنانی خاطرنشان کرد: در ایام دهه فجر 146 پروژه در استان قم مورد افتتاح و بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که حدود 492 میلیارد تومان هزینه سرمایه‌گذاری آنها می‌شود و قطعا می‌تواند نقش مهمی در زمینه اشتغال استان قم داشته باشد.
جذابیت قم برای قطعه‌سازان
در ادامه محمود سیجانی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم اظهار کرد: یکی از صنایع اصلی استان، صنعت پلاستیک است و برای تامین مواد اولیه این صنعت، واحدهای پتروشیمی در قم به بهره‌برداری رسیده است.وی ادامه داد: امروز پنج طرح صنعتی در استان قم به بهره‌برداری رسید، این طرح‌ها همگی طرح توسعه دارند و به نفع محیط‌زیست استان قم هستند.رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: استان در زمینه قطعه‌سازی حرف برای گفتن دارد و می‌توان شهرک صنعتی محمود‌آباد را به عنوان شهرک خودرو و قطعه‌سازی نامید، در طرح آمایش استان قم بر ضرورت توسعه واحدهای قطعه‌سازی در استان تاکید شد، این واحدها اشتغالزایی زیادی دارند.
سیجانی با اشاره به ویژگی‌های شهرک صنعتی محمود‌آباد اظهار کرد: این شهرک به مرکز کشور نزدیک است و ۱۳ سال معافیت مالی دارد، به همین دلیل شهرک صنعتی محمود‌آباد برای استقرار واحدهای خودروسازی و قطعه‌سازی در آن دارای جذابیت است.
وی خاطرنشان کرد: از مدیرعامل شرکت صنعتی ایران‌خودرو تقاضا دارم که در زمینه پرداخت مطالبات واحدهای قطعه‌سازی خودروی استان قم تسریع کند، این واحدها نیاز به نقدینگی دارند.
بومی‌سازی کاتالیست یورو ۵ توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو
همچنین در ادامه مهدی مونسان، مدیرعامل شرکت قطعات اتومبیل ایران با اشاره به سابقه ساخت این کارخانه اظهار کرد: از سال ۹۴، پروژه ساخت کاتالیست یورو ۵ در دستور کار ما قرار گرفت.
وی ادامه داد: برای ساخت کارخانه کاتالیست یورو ۵ از فرصت پسابرجام استفاده کردیم و از یک شرکت خارجی برای ساخت این کارخانه کمک گرفتیم.
مدیرعامل شرکت قطعات اتومبیل ایران افزود: در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی، مردم شهر لس‌آنجلس بدترین هوا را استشمام می‌کردند، در آن زمان براساس مطالعات یکی از راه‌های کاهش آلودگی هوا، استفاده از کاتالیست شناخته شد.
مونسان، بومی‌سازی کاتالیست یورو ۵ را جزو اقدامات گروه صنعتی ایران‌خودرو دانست و تصریح کرد: تولید سوخت براساس یورو ۵ نیز لازم است.
وی ادامه داد: در پروژه کارخانه کاتالیست یورو ۵ برای بیش از ۸۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد شد و احداث کارخانه حدود چهار میلیون دلار در سال صرفه‌جویی به دنبال دارد.
مدیرعامل شرکت قطعات اتومبیل ایران خاطرنشان کرد: در روزهایی که آلودگی هوا موجب تعطیلی شهرها می‌شود، کارخانه کاتالیست یورو ۵ توان ساخت یک میلیون قطعه در سال دارد، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم که کاتالیست برای خودروها اجباری شود تا هوای سالم‌تری را در شهرها داشته باشیم.
خودباوری عامل پیشرفت است
احمد امیرآبادی‌‌آشتیانی، نماینده مجلس نیز با اشاره به امنیت ایران اظهار کرد: اگر امنیتی در کشورمان وجود دارد، به برکت خون شهدا و ایثارگری رزمندگان است.
وی ادامه داد: آن چیزی که اکنون در دعواهای جناح‌های سیاسی به فراموش می‌رسد، دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است، دشمنان به دنبال بزرگنمایی عقب‌ماندگی‌هاست، این در حالی است که پیشرفت‌های زیادی در کشورمان با وجود تمام دشمنی‌ها حاصل شد.
عضو هیات‌رییسه مجلس افزود: در دوران رژیم طاغوت با جمعیت ۳۲ میلیون، ۶ میلیون بشکه نفت از ایران صادر شد‌ اما پس از انقلاب‌، هیچ‌گاه صادرات نفت کشورمان به بیش از ۳ میلیون نرسید، پیشرفت‌های پیش و پس از انقلاب اسلامی با یکدیگر قابل مقایسه نیست.
وی با اشاره به وضعیت ارتش ایران در رژیم طاغوت اظهار کرد: در ان دوره نیروهای ارتش بدون اجازه مستشاران آمریکایی حق باز و بسته کردن تجهیزات نظامی را نداشتند‌ اما اکنون پیشرفته‌ترین سلاح‌ها در ایران ساخته می‌شود.
وی ادامه داد: ملت ایران با وجود تمام دشمنی‌ها مسیر خودش را می‌رود، با وجود تمام پیشرفت‌ها در کشورمان، هنوز مشکلاتی را داریم، هر جایی که خودمان را باور کردیم، توانستیم پیشرفت کنیم.
عضو هیات‌رییسه مجلس افزود: اوایل امسال مشکلات عمده کشور در مجلس شورای اسلامی، احصاء شد، نیلی مشاور رییس‌جمهور‌ هم در جلسه‌ای مشکلات دولت را گفت؛ نیاز به همت داریم تا بتوانیم این مشکلات را حل کنیم، این مشکلات قابل حل است.
استفاده از فناوری برای کاهش آلودگی
امیرآبادی، محیط‌زیست و هوای ناسالم را جزو چالش‌های کشور دانست و تصریح کرد: امروز تعدادی از کلانشهرهای کشور به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد، ساخت کارخانه تولید کاتالیست یورو ۵ در راستای کاهش آلودگی هواست، باید استفاده از فناوری برای کاهش آلودگی هوا را فرهنگ‌سازی کنیم.
وی ادامه داد: مردم باید به دنبال خرید کالاهای ایران باشند، هر چند که شاید اشکالاتی در این کالاها باشد، شاهد هستیم برخی از تولیدکنندگان استان قم مجبور هستند برای فروش کالاهای خود از برندهای خارجی استفاده کنند.
نماینده مردم قم در مجلس افزود: بیشترین مراجعه به نمایندگان مجلس در زمینه اشتغال جوانان است، هر کسی که یک شغل را در کشور ایجاد کند، بزرگ‌ترین مجاهدت را کرده است، ایجاد شغل جدید بزرگ‌ترین خواسته مردم از مسوولان است، باید به مسوولان جرات بدهیم که بتوانند اشتغال را ایجاد کنند.امیرآبادی با اشاره به تغییر نوع اشتغال در کشور اظهار کرد: جوانان امروزه می‌دانند که دوره پشت میز‌نشینی تمام شده است، آنها باید آماده اشتغال در کارهای فنی باشند.
وی ادامه داد: از مدیران شرکت صنعتی ایران‌خودرو می‌خواهم که بیشتر در شرکت‌های صنعتی استان قم سرمایه‌گذاری کنند، این شهرک‌ها به تهران نزدیک هستند و برای اتصال خطوط ریلی به شهرک‌های صنعتی استان قم تلاش می‌کنیم.
نماینده مردم قم در مجلس همچنین خاطرنشان کرد: وضعیت آمار بیکاری در استان قم بهتر از برخی از استان‌های کشور است‌ اما باز هم این وضعیت برای ما مطلوب نیست و باید برای کاهش آمار بیکاری در استان قم تلاش کنیم.
گفتنی است گروه صنعتی ایران‌خودرو به منظور بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در کمک به کاهش مصرف بنزین و آلودگی، خط تولید کاتالیست یورو 5 خود را افتتاح کرد. بر همین اساس شرکت مبدل خودروی پاک یکی از زیر‌مجموعه‌های واحدهای تولیدی گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران متعلق به ایران‌خودرو، توانسته است با خرید تکنولوژی ‌و راه‌اندازی خط تولید تمام روباتیک از شرکت دینکس اکو کت فنلاند به همراه انتقال دانش فنی برای نخستین بار به فناوری تولید و پوشش‌دهی مونولیت با سطح یورو۵ به باشگاه تولید‌کنندگان کاتالیست خودرو بپیوندد و در زمره ۱۰پوشش‌دهنده بزرگ دنیا در سطح یورو ۵ قرار بگیرد. همچنین گفته می‌شود، با راه‌اندازی خط تولید کاتالیست یورو ۵ سالانه حداقل چهار میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی عاید اقتصاد کشور خواهد شد.